ΑΡΧΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ

Το μάθημα των οικονομικών άρχισε να διδάσκεται στο Λύκειο από τις αρχές της δεκαετίας του 1990. Στις εξετάσεις συμμετείχε ως πανελλήνια εξεταζόμενο μάθημα της 4ης  δέσμης , υπό τον τίτλο «Πολιτική Οικονομία». Με την αλλαγή του συστήματος πέρα από την μετονομασία του σε «Αρχές οικονομικής Θεωρίας» , μετατράπηκε σε μάθημα επιλογής για το 5ο πεδίο των οικονομικών σχολών . Τελικά στην εποχή μας επιστρέφει ως μάθημα κατεύθυνσης στην 3η ομάδα προσανατολισμού με τον παρόντα τίτλο.

   Υπό οποιαδήποτε ονομασία όμως τα χαρακτηριστικά του μαθήματος παραμένουν αναλλοίωτα. Αναφερόμαστε σε ένα μάθημα όπου ο μαθητής εξετάζεται τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο στις γνώσεις των οικονομικών. Το  50% της βαθμολογίας αναφέρεται σε θεωρητικά ζητήματα (25% σε ερωτήσεις κλειστού τύπου και 25% σε μία ερώτηση ανάπτυξης ) ενώ το υπόλοιπο 50% της βαθμολογίας  αναφέρεται σε δύο ασκήσεις.

   Η ύλη του μαθήματος αποτελείται από δύο τμήματα. Στο 1ο τμήμα αναλύονται οι βασικές αρχές της μικροοικονομικής ανάλυσης. Συγκεκριμένα δίνεται έμφαση στην ανάλυση των μηχανισμών της αγοράς με ξεχωριστή ανάλυση της συμπεριφοράς του καταναλωτή(νόμος ζήτησης ,ελαστικότητα αγαθών , εισόδημα) και αντίστοιχα των παραγωγών – επιχειρήσεων ( μεγέθη προϊόντος και κόστους καθορισμός τιμής πώλησης, νόμος προσφοράς ).Στο τέλος του 1ου τμήματος παρουσιάζεται η συνύπαρξη των δυνάμεων της ζήτησης και προσφοράς στην ίδια αγορά .( ισορροπία, έλλειμμα , πλεόνασμα ,κρατικός παρεμβατισμός ) 

   Στο 2ο τμήμα γίνεται μια πρώτη γνωριμία με κάποιες βασικές έννοιες της μακροοικονομικής ανάλυσης . Συγκεκριμένα αναλύονται  η έννοια του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (Α.Ε.Π.) , τα βασικά χαρακτηριστικά των οικονομικών κύκλων – διακυμάνσεων και οι βασικές μορφές ανεργίας .

  Στα θέματα των ασκήσεων οι μαθητές εξετάζονται στην ορθή χρήση των τύπων , στους υπολογισμούς και τις αιτιολογήσεις των αποτελεσμάτων. Συνήθως απαιτείται και η διαγραμματική απεικόνιση των λύσεων με την χρήση των κατάλληλων καμπυλών . Οι απαιτούμενες μαθηματικές γνώσεις είναι οι βασικές , δηλαδή λύση εξισώσεων , αντικατάσταση τύπων και η δημιουργία διαγράμματος.

Σύμφωνα με τους περισσότερους μαθητές το μάθημα των οικονομικών είναι ένα μάθημα χωρίς «δυσάρεστες» εκπλήξεις στις πανελλήνιες εξετάσεις αφού οι βαθμολογίες των καλά προετοιμασμένων μαθητών είναι κατά βάση σε αρκετά υψηλές και τα θέματα κυμαίνονται σε ένα συγκεκριμένο επίπεδο χωρίς αποκλίσεις σε θέματα βαθμού δυσκολίας από χρονιά σε χρονιά.